Szefowie Toyoty, którzy dwadzieścia lat temu decydowali o wprowadzeniu pierwszej RAV4 na rynek, powinni do końca swojej kariery dostawać za to specjalny dodatek. Mogą być dumni z wytyczenia nowej ścieżki w motoryzacji. Równanie 4×4 ma jedno rozwiązanie – RAV4.
Przed RAV4 były już duże terenówki przeznaczone do wygodnego wożenia pasażerów po asfalcie. Były też małe japońskie auta z napędem na cztery koła stworzone do aktywnego wypoczynku. Toyota wstrzeliła się w środek. Ktoś pomyślał, że sprzeda się samochód, który będzie większy i wygodniejszy od spartańskich wozidełek dla surferów i leśników, a jednocześnie nie będzie wyglądał i jeździł jak paliwożerne połączenie wozu bojowego z zabytkowym meblem. Tak powstała RAV4, a wraz z nią kategoria SUV-ów, która rozwinęła się do jednego z głównych segmentów rynku.
Czwarta odsłona
W tym roku możemy znaleźć w salonach czwartą już generację RAV4. Tak jak wszystkie współczesne samochody Toyota jest większa od swojej poprzedniczki. Dłuższa, szersza z większym rozstawem osi i przestronniejszym wnętrzem. Muskularne nadwozie z agresywnym przodem nawiązuje do pozostałych modeli japońskiej marki.
Producent zachwala wszechstronność nowej RAV4 i nie są to tylko marketingowe slogany. Auto ma duży bagażnik (547 litrów) z najniżej wśród SUV-ów poprowadzoną dolną krawędzią.
Bagażnik o pojemności 547 litrów, z niską poprowadzoną dolną krawędzią sprawia, że to auto jest po prostu wygodne w codziennym użytkowaniu.
Worki z ziemią ładowane pod sklepem ogrodniczym od razu wydają się lżejsze. Zadbano też o wygodę kierowcy, kiedy znajdzie się na swoim miejscu – fotel ma dodatkowe zakresy regulacji. Samochód nie stracił swoich największych zalet – napęd na cztery koła wspomagany przez kolejną generację układu Integrated Dynamic Drive System gwarantuje bezpieczną jazdę, a mechanizmy w razie potrzeby można zblokować. Dla oszczędnych jest dostępna wersja z napędem na jedną oś.
Pędem z napędem!
Na ośnieżonej lub krętej drodze zadba o nas sprawdzony i udoskonalony napęd. Z kolei na autostradzie i w ruchu miejskim może nas wesprzeć elektronika – system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ostrzeżenie o martwym polu czy nowoczesny panel nawigacji. Z silników możemy wybierać między dwoma Dieslami – 2.0 D4D i 2.2 D-CAT – oraz benzynowym dwulitrowym Valvematic. Najoszczędniejszemu z nich wystarczy 4,9 litra paliwa do przejechania stu kilometrów.
Rekordy
Do tej pory na świecie sprzedano 4,5 miliona egzemplarzy RAV4 różnych generacji, z czego 1,2 miliona w Europie. Ta czwarta zwiastuje szybki i systematyczny wzrost liczb w statystykach.