Relacje: Tradycja zobowiązuje i procentuje
W tym roku Diners Club świętuje swoje 20-lecie w naszym kraju. Okrągłe rocznice w wielu firmach to dobra okazja do tego, żeby zrozumieć, że tradycja i doświadczenie organizacji zobowiązują do szczególnej dbałości o tych, bez których nie byłoby tej historii, czyli naszych pracowników.
W dobie coraz powszechniejszej walki nie tylko o pozyskanie, ale przede wszystkim utrzymanie kadr, doświadczenie i wdrożone w DNA firmy wartości, mogą stanowić istotne zagadnienia, stanowiąc argument przy zatrudnianiu czy prowadzeniu działań employer brandingowych. Warto pamiętać, że historia i tradycja mogą stanowić szczególną wartość szczególnie dla poszukiwanych na rynku managerów i doświadczonych specjalistów. Dla nich, oprócz warunków finansowych, coraz ważniejsze są stabilność zatrudnienia czy szeroki pakiet możliwości, jakie często swoim pracownikom oferują dojrzałe firmy.
„Tradycja to piękno, które chronimy, a nie węzy, które nas krępują” – Ezra Pound.
Firmy z historią mają też magię, która przyciąga młodych. Mogą być dla nich świetną okazją do praktycznego zdobywania wiedzy i umiejętności, a przy okazji wnoszenia sporej dozy świeżości do zespołów, które każdego dnia pomagają organizacji w rozwoju. Co ważne, coraz więcej przedsiębiorstw z bagażem przeszłości dostrzega olbrzymi potencjał w budowaniu wielopokoleniowych i różnorodnych zespołów zadaniowych. Składania się także ku budowaniu struktur projektowych, a nie ścisłym zamykaniu celów biznesowych w przestrzeniach poszczególnych działów. Warto pamiętać, że historia i rozwój zawsze wymagają od biznesu innowacyjności i rozwoju, dlatego o tym aspekcie nie powinniśmy zapominać w naszej biznesowej codzienności. Pokazujmy kroki milowe naszej organizacji, ale także ludzi, którzy za nimi stali. To właśnie dzięki nim za chwilę będziemy mogli świętować kolejny jubileusz.
„Tradycja to piękno, które chronimy, a nie węzy, które nas krępują” – pisał amerykański poeta Ezra Pound. Podobnie jest także w biznesie. Nasza historia nie powinna przysłaniać nam celów rozwojowych. Codziennie, razem z naszymi pracownikami, powinniśmy patrzeć w przyszłość, nie zapominając o tym, co za nami. Bo mądre zespoły wiedzą, że dzięki temu dwa razy nie popełnimy już błędów a dzięki zaangażowaniu pracowników będziemy mogli zdobyć biznesowe wyzwania, o jakich marzymy my i nasi ludzie.
Adam Piwek – manager specjalizujący się w zarządzaniu przez wartości, społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zintegrowanych działaniach marketingowych. Trener biznesu, publicysta z zakresu marketingu i HR, wykładowca akademicki.
Foto: Paweł Przybylski