• Biznes
  • Podróże
  • Design
  • Relaks
  • Technika
  • Sport
  • Felieton
  • Diners Club Info
Diners Club Magazine
Biznes

Pomysł za miliardy

przez Redakcja · z dnia 8 listopada 2017

Najbardziej efektywne pomysły biznesowe rodzą się z osobistych potrzeb ich twórców. Historia portalu Airbnb to potwierdza.

USA - Business - AirBnbB Co-Founders

Ojcowie sukcesu (od lewej): Nathan Blecharczyk, Joe Gebbia i Brian Chesky.

Opowieść o wartym dziś niemal 10 mld dolarów globalnym portalu krótkoterminowego wynajmu mieszkań, Airbnb, zaczyna się w 2007 roku. Wówczas to dwóm świeżo upieczonym absolwentom zabrakło pieniędzy na opłacenie czynszu za wspólnie wynajmowane mieszkanie. Cóż, mogli je zostawić i przenieść się do tańszego lokum, ale wybrali rozwiązanie godne przedsiębiorców. Jak czas pokazał, był to strzał w dziesiątkę.

Kumple ze studiów

iPad-White-Angle

Airbnb jest dostępny niemal wszędzie. Dzięki aplikacji mobilnej i stronie WWW można zarezerwować mieszkanie gdziekolwiek na świecie, skądkolwiek na globie.

Brian Chesky i Joe Gebbia, kumple ze studiów na Rhode Island School of Design, wynajmowali wspólnie mieszkanie w słonecznym San Francisco. Ich lokum, w zasadzie wielki loft – jak wspominają – było świetne i przestronne, ale zarazem przerażająco drogie w utrzymaniu. Chesky i Gebbia, bezrobotni świeżo upieczeni absolwenci uczelni artystycznej, nie mogli sobie pozwolić na regularne opłacanie czynszu. Zarazem nie chcieli porzucać loftu, w którym – jak wspominają – było im po prostu wygodnie. Co więc mogli zrobić? Najprościej – podnająć „nadmiar” przestrzeni. Jak wspominają, wydzielili pomieszczenie, do którego wstawili trzy dmuchane materace (ang. airbeds) i ogłosili wszem wobec – a w zasadzie w internecie – że oferują noclegi i domowe śniadania w słonecznym San Francisco. „Airbed & Breakfast” – łóżko i śniadanie – zalążek Airbnb.

Brian Chesky nie ma własnego domu. Od 2010 roku korzysta wyłącznie z usług Airbnb. Czy może być lepsza rekomendacja dla portalu?

Pomysł chwycił. Chesky i Gebbia niemal od razu znaleźli trzech lokatorów, uczestników konferencji dla projektantów przemysłowych, którym nie udało się znaleźć pokoi w hotelu. Każdy z gości zapłacił 80 dolarów za noc, a Chesky i Gebbia w ciągu paru dni zarobili na kilkumiesięczny czynsz. Przede wszystkim jednak zyskali świadomość, że ich pomysł ma biznesowy potencjał. Nie wiedzieli jednak, jak go w pełni wykorzystać. Potrzebny był im ktoś, kto mógłby nadać przedsięwzięciu rozpędu.

Tym kimś okazał się Nathan Blecharczyk – ich dawny znajomy, inżynier po Harvardzie – z którym niegdyś wynajmowali mieszkanie. Blecharczyk, Polak z pochodzenia, wiedział, jak rozkręcić biznes. Pracował w końcu dla największych korporacji IT na świecie, m.in. dla Microsoftu. Panowie zawiązali spółkę i w sierpniu 2008 roku uruchomili stronę Airbedandbreakfast.com z ofertą wynajmu „łóżek ze śniadaniem”. Fundamenty zostały postawione. Teraz potrzebowali rozgłosu i pieniędzy na zwiększenie zasięgu swojego biznesu. Co ciekawe, z pomocą przyszła im najgłośniejsza medialnie w historii USA kampania… prezydencka.

Smak sukcesu

obamaos

Polityczne płatki Obama O’s i Cap’n McCain’s stały się hitami kampanii w wyborczej w USA.

W 2008 roku w walce o urząd prezydenta USA przyszło zmierzyć się republikaninowi Johnowi McCainowi i demokracie Barackowi Obamie. Obie partie ostro mobilizowały swoich zwolenników, a jedna z konwencji Partii Demokratycznej miała się odbyć w San Francisco. I choć nie jest to małe miasto, liczba chętnych do wzięcia udziału w tym wydarzeniu znacząco przekroczyła liczbę miejsc w hotelach. Dla Airbed & Breakfast nie mogło być lepiej – nie tylko mieli gwarancję, że znajdą chętnych na „materac ze śniadaniem” (już nie tylko w ich lofcie), ale też na to, że uda im się zdobyć dodatkowe fundusze na rozwój firmy. I to w nietypowy sposób.

Chesky, Gebbia i Blecharczyk postanowili zarobić na rozpalonych wyborczymi emocjami głowach w alternatywny i pomysłowy sposób – sprzedając im to, co Amerykanie uwielbiają, czyli… płatki śniadaniowe.

Chesky, Gebbia i Blecharczyk postanowili zarobić na rozpalonych wyborczymi emocjami głowach w alternatywny i pomysłowy sposób – sprzedając im to, co Amerykanie uwielbiają, czyli… płatki śniadaniowe. Nie byle jakie jednak, bo „polityczne”. Za własne pieniądze kupili kilkaset opakowań zwykłych płatków i przepakowali je do „demokratycznych” i „republikańskich” pudełek własnego projektu. Obama O’s i Cap’n McCain’s – dla zwolenników Obamy i dla jego przeciwnika, McCaina – rozeszły się w liczbie 800 opakowań, po 40 dolarów każde. Zastrzyk finansowy w wysokości 32 tys. dolarów był tym, czego potrzebowali. Ale pieniądze to nie wszystko – pomysł na płatki okazał się wyjątkowo nośny medialnie. Airbed & Breakfast zainteresowali się dziennikarze. O ich portalu było głośno. Co ciekawe, jak wspominają twórcy portalu, nie wszystkie płatki się sprzedały. Żywili się nimi jeszcze przez długi, długi czas. Taki jest smak sukcesu…

Poprzedni1 of 2Następny
Podziel się Tweet

Warto zobaczyć

  • Biznes

    Do siego roku!

  • Biznes

    Bogaci się bogacą

  • Biznes

    Z pieniędzmi od wieków

Wyszukaj w serwisie

Ostatnie wpisy

  • Do siego roku!

    31 grudnia 2017
  • Bogaci się bogacą

    28 grudnia 2017
  • Co kraj, to… produkt

    27 grudnia 2017
  • Z pieniędzmi od wieków

    27 grudnia 2017
  • Sztuka biznesu: Opowieść Wigilijna

    23 grudnia 2017

Polub nas na Facebooku

Diners Club Polska

Polecane

  • Do siego roku!

    31 grudnia 2017
  • Bogaci się bogacą

    28 grudnia 2017
  • Co kraj, to… produkt

    27 grudnia 2017
  • Z pieniędzmi od wieków

    27 grudnia 2017
  • Sztuka biznesu: Opowieść Wigilijna

    23 grudnia 2017
  • Biuro reklamy
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Właściciel tytułu
  • Wydawca

O MAGAZYNIE

  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Biuro reklamy
  • Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Design
  • Diners Club Info
  • Felieton
  • Podróże
  • Relaks
  • Sport
  • Technika

Ostatnie wpisy

  • Do siego roku!

    31 grudnia 2017
  • Bogaci się bogacą

    28 grudnia 2017
  • Co kraj, to… produkt

    27 grudnia 2017

Wyszukaj w serwisie

© 2015 Diners Club Polska