Każdy pasażer linii lotniczych musi liczyć się z możliwością wystąpienia opóźnienia bądź odwołania lotu. warto poznać prawa, które wynikają ze wspólnotowego rozporządzenia nr 261/2004.
Przysługują one pasażerom lotów cywilnych, które zaczynają się bądź kończą na którymkolwiek z lotnisk na terenie UE. Pasażer, który stawi się na odprawę, w przypadku odwołania lotu może żądać od przewoźnika zapewnienia mu kontynuacji lotu, tak aby możliwe było jak najszybsze dotarcie do celu podróży. W wypadku zaproponowania wylotu w dniu następnym obowiązkiem przewoźnika jest zagwarantowanie pasażerowi noclegu w hotelu oraz transportu z lotniska. Rozważyć więc należy, czy korzystać podczas lotów krajowych z proponowanego niejednokrotnie przez przewoźników alternatywnego transportu autobusem. Pasażer może również wystąpić o odszkodowanie, kiedy lot nagle zostanie odwołany. Jego wysokość zależy od długości lotu. Wypłata jednak nie nastąpi, jeżeli przewoźnik wykaże, że nie dało się uniknąć przyczyn odwołania lotu, jak to miało miejsce chociażby w przypadku wybuchu wulkanu Eyjafjallajökull.
Piotr Płachta – radca prawny,
Partner w Kancelarii MPiW
www.mpiw.pl