Karty płatnicze to wygoda i korzyści. Ale trzeba pamiętać, że płatności bezgotówkowe mogą być narażone na pewne zagrożenia.
Sprawą podstawową, gdy mowa o bezpieczeństwie płatności bezgotówkowych, jest zabezpieczenie karty przed kradzieżą „tożsamości”. Nie można dopuścić do jej nieautoryzowanego użycia.
Jak bezpiecznie korzystać z karty?
Pierwszą czynnością po otrzymaniu nowej karty powinno być jej podpisanie. Bez sygnatury na rewersie karta może zostać odrzucona w sklepie, restauracji, czy innym punkcie. Podpis musi być odporny na ścieranie, dlatego najlepiej wykonać go permanentnym cienkopisem do opisywania płyt CD/DVD. Pamiętajmy też, żeby mieć kartę na oku. Przy płatnościach bezgotówkowych, np. w restauracji albo w sklepie, nie pozwalajmy na to, by kelner lub sprzedawca oddalał się z naszą kartą.
Sprytny PIN
Kod PIN jest drugim zabezpieczeniem karty płatniczej. Trzeba go jednak najpierw stworzyć. W tym celu wystarczy zadzwonić do Centrum Obsługi Klienta Diners Club Polska pod numerem +48 22 826 07 66 i skonfigurować własną kombinację cyfr. Kod PIN aktywny jest już po 15-20 minutach od momentu nadania. PIN nie może być oczywisty. Data urodzenia, prosty zestaw cyfr, np. 1111, czy kod pocztowy są zbyt łatwe do odgadnięcia dla potencjalnego złodzieja. Wpisując kod PIN w bankomacie trzeba zasłonić klawiaturę drugą ręką. Nie należy też zapisywać kodu PIN ani tym bardziej trzymać kartki z kodem razem z kartą lub w jej pobliżu.
„Zielona” kontrola wydatków
Bezpieczeństwo kartom Diners Club zapewnia również usługa e-Konto. Aby ją aktywować, wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny na stronie www.dinersclub.pl. Dzięki niej Posiadacze kart Diners Club mogą przez całą dobę online przeglądać bieżące zestawienia transakcji i sprawdzać liczbę punktów w Programie Premiowym. Korzystanie z e-Konta pozwala także na rezygnację z drukowanych, papierowych wyciągów – te same dane są bowiem dostępne online i mogą zostać pobrane na dysk w formie pliku PDF.
Co robić, gdy zginie karta
Gdy zgubimy lub stracimy kartę w wyniku kradzieży, należy natychmiast zawiadomić Diners Club Polska. Infolinia pod nr. +48 22 826 07 66 przyjmie zgłoszenie i zablokuje kartę. W przypadku, gdy zgłoszenie zostanie dokonane w ciągu 48 h od chwili straty, Diners Club Polska przejmuje na siebie wszelką odpowiedzialność za transakcje dokonane po utracie karty. Ponadto bezpłatnie zostanie wydana karta zastępcza. Po 48 h odpowiedzialność Posiadacza karty jest ograniczona do równowartości 50 dolarów.
Najświeższe informacje dla Użytkowników i Posiadaczy kart Diners Club.