Relacje: Szczerość w firmie procentuje
Nie tylko na zewnątrz warto stawiać na otwartość. Dlaczego boimy się autentycznie rozmawiać z pracownikami? Często sami uważamy, że będą tylko narzekać, a spotkanie z nimi to stracony czas. Jednak kto najlepiej zna potrzeby klientów, problemy, jakie trapią organizację, jak nie on?
Pracownik codziennie zaangażowany – zapewne bardzo różnie motywowany – jest jednak podstawą firmy. Właśnie dzięki dialogowi, czyli procesowi opartemu o autentyczną rozmowę, słuchanie i dyskusję, można pomóc organizacji w osiąganiu zaplanowanych celów.
Na potrzeby procesu dialogowego w organizacji lepiej zapomnieć o:
hierarchizacji – funkcja pełniona przez daną osobę w firmie nie zawsze determinuje jej stopień zaangażowania:
- barierach językowych – nie mówmy żargonem, tylko prostym językiem; w końcu wszyscy w organizacji mają wspólny cel;
- narzędziowym traktowaniu procesu – czyli swoistej zasłonie dymnej w wewnętrznych działaniach PR-owych czy employer brandingowych;
- ekskluzywności – w działaniach powinien móc wziąć udział każdy zainteresowany;
- długich terminach – skuteczny proces dialogowy nie powinien ciągnąć się miesiącami; czym szybciej pojawią się pierwsze owoce zmian na lepsze, tym lepiej.
Zadawaj pytania – znajdujcie odpowiedź
Kluczowe tak naprawdę jest pierwsze spotkanie. Niezależne od tego, czy indywidualne, czy zbiorowe, musi dać pracownikom komfort i swobodę udzielania odpowiedzi i przeprowadzenia autentycznej rozmowy. Ważne są nie tylko pytania, ale przede wszystkim wspólne znajdowanie rozwiązań problemów oraz wyzwania, jakie stoją przed organizacją. Często zamiast pytać o tego typu kwestie na spotkaniu warto poprosić o ich wysłanie lub przedstawienie w specjalnym anonimowym formularzu. Przedstawione w nim tezy mogą stać się inspiracją do wspólnego odkrywania odpowiedzi. Wtedy zarówno całe spotkanie i panująca na nim atmosfera będą zdecydowanie bardziej przyjazne i konstruktywne. Bo przecież nikt nie lubi mówienia o trudnościach, a znalezienie rozwiązania problemu może pomóc każdemu w firmie.
Twoje słowo jest obietnicą
Menedżerowie powinni pamiętać, że słowa są jak obietnica. Muszą zostać zrealizowane. Jeśli obiecujemy zmianę, a ta nie nadchodzi, tracimy nie tylko w oczach pracowników. Negatywny odbiór dotyka także samej organizacji i marki. Bo ludzie, angażując się w proces dialogowy, oczekują nie tylko transparentności, ale także odczuwają potrzebę ujrzenia efektu zmian. Nie po to przecież się spotykają, aby powiedzieć sobie, jak jest cudownie.
Na spotkaniu powinny się narodzić zmiany. Jeśli są one długoterminowe i wymagają większej uwagi – po prostu trzeba to uczciwie zakomunikować. To trochę jak obietnica podwyżki dla pracownika. Jeśli jej nie dotrzymamy przy najbliższej okazji, nie mamy co liczyć na ogromne zaangażowanie w długofalowej perspektywie.
Rozmawiasz – zyskujesz
Niski poziom świadomości komunikacji wśród kadry zarządzającej, ograniczone zasoby i ograniczone zaufanie pracowników – to trzy największe przeszkody w komunikacji wewnętrznej polskich firm (badanie dot. komunikacji wewnętrznej polskich firm w 2013 roku przeprowadzone przez GFMP Management Consultants). To jednocześnie trzy wyzwania, jakie pomoże pokonać organizacji właśnie proces dialogowy. Dzięki temu zyskują wszyscy. Z całą pewnością zadowolony pracownik pracuje nie tylko efektywniej, ale rozumiejąc wyzwanie organizacji, wspiera ją w osiąganiu zamierzonego celu.
Odpowiedzialność, zaangażowanie i właśnie dialog może nie przyniosą krótkofalowych zmian, bo samą organizację i związanych z nią ludzi zmuszą do zmiany sposobu pracy, jednak długookresowo przyczynią się wydatnie do zwiększenia przewagi konkurencyjnej. Bo przecież jak mawiał Anthony de Mello: Nigdy nie uda nam się wznieść ponad to, czemu nie chcemy spojrzeć w oczy.
Adam Piwek – kieruje zespołem PR w agencji Mind Progress Group. Niezależny doradca, trener i wykładowca akademicki z zakresu budowania marki pracodawcy, zarządzania zrównoważonym rozwojem oraz komunikacji marketingowej i zarządzania. Pasjonat bliskich i dalekich podróży. Ukochał Afrykę, gdzie stara się wracać co roku w poszukiwaniu inspiracji.