Relacje: Ludzie to największy kapitał
Coraz większy drenaż mózgu i orientacja rynku na pracowników wymuszają zrozumienie na tych, którzy jeszcze nie przekonali się o tym, że ludzie to największa przewaga, także konkurencyjna, firmy opartej na nowoczesnych modelach biznesowych.
Szerokie kompetencje, nowy model zarządzania i efektywne przywództwo – to trzy cechy nowoczesnej firmy, jakie wciąż padają w różnego rodzaju opracowaniach przygotowywanych przez największe firmy konsultingowe takie jak Delloite, czy PwC. Z roku na rok widać coraz większe skoncentrowanie na pracowników – zarówno tych obecnych, jak i potencjalnych oraz byłych. To często ci ostatni budują kluczowy przekaz dotyczący takich kwestii jak chociażby warunki pracy, niezależnie od ich formuły czy możliwość rozwoju, bądź rzeczywistej innowacyjności organizacji. Wbrew pozorom każdy pracownik jest dla firmy tak samo ważny. Czy ten outsourcowany, czy ten na stanowisku managerskim. Każdy z nich jest potencjalnym PR-owcem, który nie tylko przekazuje na rynek mniej bądź bardziej oficjalne komunikaty dotyczące przedsiębiorstwa. Czasem negatywna opinia recepcjonistki skutkuje mniejszymi ustępstwami podczas negocjacji, czy słabszym zaangażowaniem pracownika do wypracowania efektywniejszego rozwiązania danego problemu.
Szacunek wewnątrz organizacji
Ogromne znaczenie w budowaniu marki firmy wśród jej pracowników ma autentyczna kultura organizacyjna. Nie chodzi tutaj wyłącznie o warstwę jej komunikacji na przykład w obrębie oficjalnych działań w intranecie, czy na stronach korporacyjnych. Chodzi o rzeczywistość. Wzajemny szacunek. Możliwość rozwoju. Wpływu na realizację celu biznesowego.
Czasem negatywna opinia recepcjonistki skutkuje mniejszymi ustępstwami podczas negocjacji, czy słabszym zaangażowaniem pracownika do wypracowania efektywniejszego rozwiązania danego problemu.
Słowem o możliwość włączenia się w krwiobieg organizacji w formule bardziej ekskluzywnej, sięgającej nieco ponad ramy stanowiska. To wyzwanie, często określane mianem innowacji w organizacji, to często swoisty test dla firmy. Czy zainteresowanym rozwojem pomagamy się rozwijać, bądź kierunkujemy ten rozwój, aby osiągnąć nasz cel? Czy ludzie są zadowoleni, że przychodzą do pracy? To tylko kilka z pytań, na jakie powinien odpowiedzieć sobie każdy dobry manager.
Rozumieć ludzi, to odnosić sukcesy
Budowanie nowoczesnych organizacji biznesowych dzisiaj opiera się bardzo mocno na parametryzacji i wykorzystaniu różnorodnych wskaźników. To nic złego pod warunkiem, że nie zapomnimy przy tym, że każdy z nas jest tylko człowiekiem. Ma prawo do odpoczynku, choroby czy realizowania swoich pasji. Z całą pewnością firmy, które tego jeszcze nie zrozumiały, nauczy tego pokolenie coraz mocniej wchodzące na rynek pracy. Tu tak powszechne nie jest przywiązanie do firmy, czy pracodawcy, a cel życiowy nie wiąże się wyłącznie z karierą. Bo przecież prawdziwy biznes potrafią robić ci, którzy znają i rozumieją ludzi.
Adam Piwek – kieruje zespołem PR w agencji Mind Progress Group. Niezależny doradca, trener i wykładowca akademicki z zakresu budowania marki pracodawcy, zarządzania zrównoważonym rozwojem oraz komunikacji marketingowej i zarządzania. Pasjonat bliskich i dalekich podróży. Ukochał Afrykę, gdzie stara się wracać co roku w poszukiwaniu inspiracji.