Republika graczy
Polacy uwielbiają gry wideo, a Polska jest europejską potęgą pod względem kwot wydawanych na najnowsze produkcje. Rocznie na ten cel przeznaczamy ponad 400 mln dolarów!
Coroczne raporty holenderskiej agencji analizującej rynek gier wideo Newzoo są dla Polski budujące. Kolejny raz nasz kraj lokuje się w nich na dobrych miejscach. O polskich sukcesach na arenie gier wideo już pisaliśmy. Tym razem skupmy się jednak nie na zarobkach, a wydatkach.
Rzeczpospolita Graczy
Według przybliżonych danych dostęp do internetu ma w Polsce 26 mln mieszkańców. Graczy wśród internautów jest ponad połowa i chętnie przeznaczają pieniądze na gry. W 2015 roku, zdaniem Newzoo polscy miłośnicy cyfrowej rozrywki wydadzą około 407 mln dolarów – ponad 1,6 mld złotych. To wynik lepszy od bogatej Szwajcarii, Austrii lub Norwegii, a niewiele gorszy od Indii (428 mln dolarów) i Holandii (463 mln dolarów). W globalnym rankingu wydatków na gry Polska uplasowała się zdaniem Newzoo na 19. miejscu na 100 wszystkich uwzględnionych.
Liderzy świata
Miejsce w pierwszej dwudziestce jest miłe, ale trzeba sobie zdać sprawę z faktu, że nasze wydatki na gry są niczym w porównaniu z tymi, które ponoszą Chińczycy, Amerykanie i Japończycy.
Paradoksalnie, tylko 52 proc. Polskich graczy wydaje pieniądze na gry. A reszta? Gra w darmowe produkcje lub używa pirackich wersji.
Gracze z Państwa Środka generują niemal 25 proc. wartości ogólnoświatowego rynku – 22 mld dolarów to ich coroczny wkład. Tuż za nimi są Amerykanie z 21 mld dolarów, a na trzeciej pozycji mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni, z 12 mld dolarów na koncie. To 35 mld dolarów wydawanych tylko na cyfrową zabawę. I kwota ta bez wątpienia będzie wzrastać. Już teraz wartość globalnego rynku gier sięga według różnych szacunków 90–100 mld dolarów – dwukrotności branży kinowej. Realne pieniądze czekają w wirtualnym świecie. Enter.
Wciągająca gra
Według raportu GfK, w okresie od września 2014 do września 2015 roku polski rynek gier i akcesoriów z nimi związanych rósł w imponującym tempie. Na gry komputerowe na komputery nasi gracze wydali o 17 proc. więcej, na gry na konsole o 10 proc. więcej, a na same konsole – 5 proc. więcej niż w analogicznym minionym okresie.
Artykuł pochodzi z archiwalnego wydania „Diners Club Magazine”.