W elitarnym klubie
Gdyby nie przypadek i roztargnienie, to kto wie, jak potoczyłyby się losy rodzącego się w latach 50. XX wieku rynku usług finansowych. Przypadek sprawił, że Frank McNamara zapomniał portfela i wymyślił pierwszą obciążeniową kartę płatniczą – kartę Diners Club.
Dziś karty Diners Club symbolizują prestiż i są niezbędnymi narzędziami płatniczymi w portfelu każdego człowieka biznesu. Co ciekawe, 67 lat temu były one nowinką, która dopiero zapuszczała korzenie na rynku. Stworzone nieco przypadkowo, a nieco z potrzeby chwili – karty Diners Club rozpoczęły w 1950 roku rewolucję na rynku płatności bezgotówkowych. Były pierwszymi na świecie „plastikami” typu charge, czyli obciążeniowymi. I o ile pierwotnie akceptowały je tylko wybrane restauracje w USA, to dziś, logo Diners Club jest rozpoznawane w ponad 200 krajach świata, w milionach punktów usługowych i handlowych. Oto prawdziwie motywująca historia sukcesu.
Kupuj teraz, płać później
Zabawne, ale impulsem do powstania tej globalnej instytucji finansowej był zupełny… przypadek. Otóż w roku 1949 wówczas 33-letni Frank McNamara, szef Hamilton Credit Corporation, wybrał się do słynnej nowojorskiej restauracji Major’s Cabin Grill. Kolacja z przyjaciółmi – Alfredem Bloomingdalem, spadkobiercą rodziny twórców słynnego domu towarowego Bloomingdale’s, i prawnikiem Ralphem Schneiderem – przebiegała w doskonałej atmosferze aż do chwili, gdy przyszło do płacenia. McNamara sięgnął po portfel i… skamieniał.
Otóż nie miał go przy sobie – był dosłownie bez centa. Podobnie zresztą jak jego przyjaciele, których zaprosił na kolację. Sytuację uratowała żona jednego z panów, ale niesmak pozostał. Rok później McNamara i Schneider zawiązują spółkę, która zaczyna wydawać obciążeniowe karty płatnicze. Kupuj teraz, płać później – to idea, która legła u podstaw firmy.
Karty Diners Club to koniec ery wypchanych gotówką portfeli.
To koniec ery wypchanych gotówką portfeli. Od tego momentu rolę banknotów i dźwięczących monet przejmuje kawałek plastiku (a w zasadzie wówczas jeszcze laminowanej… tektury). Na cześć sławetnej kolacji przedsięwzięcie McNamary i Schneidera nazywa się Diners Club (ang. diner – kolacja).
Dobry pomysł w cenie
Pomysł okazuje się genialny w swej prostocie. Grono pierwszych użytkowników kart Diners w 1951 roku rośnie z 200 do 20 tys. osób, a liczba restauracji, które akceptują „klubowe” karty z 14 do ponad 400, i dołączają do nich nowe gałęzie biznesu – kwiaciarnie, hotele i wypożyczalnie samochodów. W 1953 roku karta rozszerza sieć akceptacji poza USA, a do Diners Club dołączają nowi inwestorzy, w tym Alfred Bloomingdale oraz były dziennikarz ze smykałką do pieniędzy – Matty Simmons. Do końca lat 50. zachodzi szereg ważnych zmian w strukturze firmy. W 1957 roku umiera zaledwie 40-letni Frank McNamara, a dwa lata później Diners Club debiutuje na nowojorskiej giełdzie. W tym samym czasie pojawiają się prestiżowe usługi dodatkowe, takie jak ubezpieczenie podróżne dla Użytkowników i Posiadaczy kart.
Warto też dodać, że już w latach 60. XX wieku Diners Club adaptuje najlepsze nowinki techniczne – w tym komputerowy system rezerwacji hotelowych. Diners Club staje się synonimem nowoczesnego i efektywnego biznesu w globalnej skali. Logo Diners Club podbija świat – od komunistycznej Czechosłowacji i PRL, poprzez Europę Zachodnią, aż po Państwo Środka w latach 80. XX wieku. W roku 1997 powstaje Diners Club Polska.
Nowe czasy
Dziś karty Diners Club wciąż symbolizują prestiż i udowadniają, że z nimi „należy się” do elitarnego klubu. Otwierają drzwi luksusowych hoteli, restauracji i lotniskowych saloników VIP, a przede wszystkim dają aż 59-dniowy bezodsetkowy okres spłaty zobowiązań.
Diners Club jest częścią trzeciej największej na świecie sieci emitenta kart płatniczych – Discover.
Diners Club jest częścią trzeciej największej na świecie sieci emitenta kart płatniczych – Discover – organizatorem prestiżowych turniejów sportowych, sponsorem hollywoodzkich hitów i liderem rynku płatności bezgotówkowych. Sieć akceptacji obejmuje miliony punktów handlowo-usługowych na całym globie i wciąż się powiększa. Przez wszystkie lata jedno tylko się nie zmieniło – Diners Club wciąż jest synonimem najwyższej jakości i tego można życzyć na kolejne dekady.
Karta z klasą
Dziedzictwo Franka McNamary jest wciąż żywe. Karty Diners Club wciąż symbolizują prestiż i najwyższy komfort korzystania z pieniędzy.
Teraz, w jubileuszowym roku 20-lecia obecności w Polsce, do końca czerwca 2017 roku, prywatne karty kredytowe Diners Club można otrzymać na promocyjnych warunkach – za połowę pierwszej opłaty rocznej. Warto się spieszyć! Więcej informacji o tej ofercie znajduje się na stronach internetowych promocji!